Twee kandidaten gaan de laatste 17 km van de spartathlon lopen. Ze beginnen op een bergpad met slippers aan de voeten. Hun doel is om binnen de drie uur een verzegelde boodschap ergens in de stad Sparta af te leveren. Onderweg komt het duo drie Spartaanse beproevingen tegen waarmee ze info kunnen winnen over de plaats van bestemming en de ontvanger.
Beproeving 1: het eerste deel van de spatathlon moet één van beide renners op blote voeten lopen. Er mag wel gewisseld worden. Te winnen: Loopschoenen en het leveradres van de boodschap.
Beproeving 2: de spelers moeten twee volle watertonnen meenemen. Deze mogen ze alleen maar legen door de inhoud op te dringen. Slagen ze om de tonnen tot de volgende stop te brengen, dan krijgen ze de naam van de ontvanger van de boodschap.
Beproeving 3: het duo moet de laatste zes kilometer lopend afleggen. Als hen dit lukt krijgen ze twee schilden ter beschikking voor het verder verloop van de opdracht.
In de brief staat namelijk dat de ontvangers met 20 pijlen onder vuur zullen genomen worden. Aan de boodschappers om hen te beschermen. Maar als deze laatste de brief onderweg openen dan verdubbelt het aantal pijlen. Per ontvanger die niet geraakt wordt kan er 2000 euro verdiend worden.
De twee andere deelnemers trekken naar een supermarkt in Sparta. Ze krijgen van Gilles De Coster een boodschappenlijstje en 10 euro. Ze moeten in het filiaal zoveel mogelijk producten zien te stelen. Aan elk product is een bedrag gekoppeld. Als ze erin slagen om meer dan 6 items te ontvreemden, dan zal het bedrag verdubbeld worden; zijn het er meer dan 11 zelfs verdriedubbeld. De manager is op de hoogte van de opdracht, maar het personeel is dat niet. Wie betrapt wordt verliest de producten die hij/zij bij zich heeft.
De vier kandidaten kunnen tijdens een treinrit van Kalavrita naar Diakofto 5000 euro verdienen. In één wagon staan namelijk zes koffertjes in zes verschillende kleuren. In vier daarvan steken geldbedragen, maar in de andere twee zit een vrijstelling. Aan de eindhalte moet elke speler met één koffer afstappen. Als beide vrijstellingen van de trein zijn, vervallen deze en krijgen de spelers met geld elk 2 pasvragen. Is er slechts één vrijstelling, dan vervalt al het verzamelde geld. Onderweg mag ieder van hen één koffertje openen om zo in groep de inhoud (al dan niet naar waarheid) te bespreken. Er is ook een tussenstop waarbij er op twee locaties (zo'n 200 meter van het station) informatie verdiend kan worden over de koffers. De wachttijd van de trein is echter beperkt waardoor ze moeten opsplisten. Wie is te vertrouwen? En wie neemt welke koffer?