Van de oorspronkelijke tien kandidaten rest nu nog de helft. Zij gaan op de historische site van Messene aan een pentatlon (of vijfkamp) deelnemen. Elke kandidaat zal één discipline voor zijn of haar rekening nemen. Deze zijn speerwerpen, discuswerpen, worstelen, ver springen en hardlopen. Dit doen ze tegen vijf kampioenen op leeftijd. De groep bepaalt zelf wie wat doet en krijgt ook ruim de tijd om te oefenen. Er is ook 1 joker die ze op een discipline naar keuze mogen inzetten. De uitkomst van de eerste vier duels zal de positie van de hardloper bepalen. Per gewonnen discipline krijgt de rennende kandidaat 5 meter voorsprong. Alleen als hij of zij als eerste bij de beker komt verdient de groep 3000 euro. Wat niemand echter weet is dat de kampioen bij het hardlopen de laatste afvaller is die voor eigen gewin (1500 euro aan zakgeld) zal strijden.
Op het terras van een traditionele ouzerie (een café waar ze de Griekse specialiteit ouzo serveren) kiest de groep één kandidaat die als BOB zal fungeren. Deze neemt plaats in de wagen die op de parking staat. De vier anderen nemen deel aan het bekende spelletje 'Ik heb nog nooit', waarbij ze een shotje ouzo achterover moeten slaan als de bewering niet klopt. De vragen worden bepaald door de BOB die in de auto alles kan meevolgen. Er zijn vier rondes met telkens 2 stellingen. Per ronde verhoogt ook het bedrag dat gewonnen wordt als men niet hoeft te drinken en valt ook één speler af. Deze moet het geld dat hij of zij waard is verzilveren door een sirtaki te dansen over een balk (die ook elke ronde smaller wordt). Wie houdt het nuchter?
In een gymnasium zijn vijf kamers. In elke kamer begint iedere speler met 1000 euro om een opdracht te volbrengen. Wie als laatste in de kamer is valt samen met het bedrag dat hij of zij verdiend heeft af. Slechts één kandidaat zal de vijfde kamer bereiken waar een geheim te vinden is. Er zijn echter wel manieren die de opdracht makkelijker maken, maar die kosten natuurlijk geld.
Kamer 1: Het stilleven
De groep krijgt éénmalig een mannelijk naaktmodel met verschillende fruitsoorten te zien. Ze moeten de verschillende soorten in aantal en kleur natekenen. Per keer dat iemand naar het model kijkt gaat er 100 euro van zijn/haar beginsom af.
Kamer 2: De cactushelm
Vier spelers worden geblinddoekt en krijgen een helm met daarop een cactus op het hoofd. Hiermee moeten ze een ballon doorprikken. Ze mogen spieken, maar dan gaat er telkens 250 euro van hun beginsom af en herbeginnen ze vanop hun startpositie.
Kamer 3: Het hapjes-pak
De drie die doorgaan krijgen een pak aan dat voorzien is van lekkere hapjes. Een leeg pak zorgt ervoor dat de kandidaat de kamer uit kan, maar alleen wat gegeten wordt levert geld op.
Kamer 4: De sleutel in het ijs
De twee resterende kandidaten moeten een sleutel uit een blok ijs halen. Ze krijgen daarvoor een ijskrabber. Er zijn echter andere hulpstukken, maar die kosten geld.
Kamer 5: Diner met De Mol
De winnaar van de vorige kamers neemt plaats aan een tafel waarop een menukaart en vijf genummerde stolpen staan. Achter het raam tegenover zich zit De Mol (of Gilles De Coster in geval dat de saboteur aan tafel zou zitten) vermomd in een monnikspij. De menukaart onthult dat er onder de stolpen vijf items zitten: een verdubbelaar voor het totale bedrag dat de kandidaat in de vorige kamers verdiend heeft, een bankroet die zorgt dat er niks gewonnen wordt, maar ook persoonlijk voordeel zoals alle molboekjes van de resterende spelers, de molverdachte van de laatste afvaller en 2 pasvragen. Een stolp openen kost 500 euro. Maar wat zit nou waar en laat de kandidaat zich (mis)leiden door de Mol?